Με δύο ιστούς ανεμομέτρησης ήδη τοποθετημένους σε Θεσπρωτικά βουνά, με ένα νέο εργοτάξιο στα όρια Πρέβεζας-Θεσπρωτίας και με δεκάδες άδειες για ανεμογεννήτριες να βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια, γίνεται προφανές ότι πρόκειται για καταιγισμό από τις καταστροφικές βιομηχανικές ΑΠΕ στην περιοχή μας. Αν λάβει κανείς υπόψη πως η εικόνα σε όλη την Ήπειρο είναι ανάλογη και ήδη επιβαρυμένη με πολλά στρέμματα φ/β πάρκων, όπως στον κάμπο Παραμυθιάς, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Με βάση τα παραπάνω, συστάθηκε πριν από δύο χρόνια η επιτροπή «Πολίτες Θεσπρωτίας ενάντια στις ανεμογεννήτριες –ΑΠΕ», από συλλογικότητες του εξωκοινοβουλίου και ανένταχτους πολίτες σε μία προσπάθεια να ανοίξει το ζήτημα στον Θεσπρωτικό λαό ώστε να συγκροτηθούν οι αναγκαίες αντιστάσεις για το μπλοκάρισμα των ΑΠΕ. Σε αυτά τα δύο χρόνια έγιναν δεκάδες παρεμβάσεις και εκδηλώσεις/συγκεντρώσεις σε αρκετές περιοχές όπου οι κάτοικοι έπαιρναν το λόγο αφού πρώτα η Πρωτοβουλία με τις εισηγήσεις της έθετε την πολιτική βάση αυτής της επέλασης και μία σειρά από επιστημονικά επιχειρήματα τα οποία καταρρίπτουν τους μύθους των δήθεν μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των εταιρειών.
τα φούμαρα…
Όπως σε όλη τη χώρα, έτσι και στη Θεσπρωτία, το κόλπο είναι γνωστό. Στήνονται μονοπρόσωπες ΙΚΕ συνήθως, κάνουν αιτήσεις και μελέτες του ποδαριού και μόλις πέσουν οι τελικές εγκρίσεις από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση έρχεται το αρπακτικό τύπου Βαρδινογιάννης, Μυτιληναίος κλπ και αναλαμβάνει δράση. Οι εκπρόσωποι των αρπακτικών πραγματοποιούν συναντήσεις με τις Δημοτικές αρχές ή τις τοπικές κοινότητες μόνο αν υπάρξουν αντιδράσεις για να τάξουν τα λεγόμενα ανταποδοτικά ψίχουλα. Η Επιτροπή τα αποκαλεί «καθρεφτάκια για ιθαγενείς» και ταυτόχρονα έδειξε στον κόσμο της περιοχής, με εκλαϊκευμένο τρόπο, τι κρύβεται πίσω από τον λογαριασμό της ΔΕΗ και πόσο ψίχουλα είναι μπροστά στα κέρδη των «επενδυτών». Άλλο τόσο φούμαρα είναι και οι νόμοι που θα μπορούσαν να προστατέψουν τις περιοχές, όπως το νέο χωροταξικό το οποίο όχι απλά δεν μειώνει τη λαίλαπα αλλά κάνει λόγο και για εξωφρενικό ποσοστό επιπλέον εδαφικής κάλυψης από νέες ΑΠΕ! Πέρα από την κοροϊδία ότι βάζει φρένο σε περιοχές με υψόμετρο άνω των 1200μ και νησιά μικρότερα των 300τχλμ (η Άνδρος είναι αντιμέτωπη με τη λαίλαπα με μεγάλες αντιδράσεις των κατοίκων), όλη η υπόλοιπη χώρα είναι ένα απέραντο πεδίο κερδοφορίας και το «φρένο» δεν αφορά τις χιλιάδες Α/Γ που υπάρχουν ήδη ή έχουν εγκριθεί ή είναι υπό έγκριση…
η ουσία…
Η υπερπαραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ στη χώρα έφτασε εδώ και τρία περίπου χρόνια σε τέτοιο επίπεδο, που είτε «χανόταν» τεράστιες ποσότητες είτε οδεύαμε σε διαρκή μπλακ άουτ ενώ ταυτόχρονα ξεπεράστηκε το επιβεβλημένο από την ΕΕ ποσοστό κάλυψης στο λεγόμενο ενεργειακό μείγμα! Γιατί όμως εντείνεται ο καταιγισμός αδειοδοτήσεων και η προσπάθεια του συστήματος για επιπλέον ΑΠΕ, ενώ «μπουκώσαμε»; Και μάλιστα, για να χωρέσουν κι άλλες μονάδες, κόβουν από τους υπάρχοντες μικροπαραγωγούς ενώ οι τράπεζες γκρίνιαξαν αρχικά φοβούμενες μήπως οι παραγωγοί δεν μπορέσουν να αποπληρώσουν έτσι τις δόσεις! Είναι απλοί οι λόγοι: Για να χωρέσουν κι άλλες ΑΠΕ! Γιατί; Για να βασίζεται το ενεργειακό μείγμα της εξαρτημένης Ελλάδας σε περισσότερες ασταθείς μορφές βαθαίνοντας έτσι την ενεργειακή εξάρτηση. Για να προωθήσουν οι Ευρωπαίοι ιμπεριαλιστές την πολιτική τους για την «Πράσινη Ενέργεια» την ώρα που εντείνεται η παγκόσμια γεωπολιτική αντιπαράθεση συμπεριλαμβανομένου του ενεργειακού ανταγωνισμού γύρω από το Αμερικάνικο LNG. Για να συνεχίσουν να κερδοφορούν τα ξένα και εγχώρια αφεντικά που εμπλέκονται με την παραγωγή ενέργειας χωρίς να λογαριάζουν τη δουλειά, τη ζωή του λαού και το περιβάλλον μπροστά στα κέρδη τους. Σε πρόσφατο μάλιστα άρθρο του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας γίνεται άλλη μία προσπάθεια να πειστεί ο κόσμος για την ανάγκη επιπλέον ΑΠΕ καθώς αυτές θωρακίζουν ενεργειακά τη χώρα (;) και καθιστούν το ρεύμα φθηνότερο (;) με στοιχεία που προκαλούν το λαϊκά νοικοκυριά. (Μας λέει: έχουμε την 7η χαμηλότερη τιμή χονδρικής στην Ευρώπη, φθηνότεροι και από τη Βουλγαρία και τη Γερμανία, αν και η τιμή είναι αυξημένη σε σχέση με το 2019, γιατί ζούμε ακόμα στα απόνερα της ενεργειακής κρίσης του 2022!!!)
…η ανάγκη αντίστασης
Στις περισσότερες εκδηλώσεις έγινε αναφορά στις νίκες που έχουν πραγματοποιηθεί σε διάφορα μέρη της χώρας από τις λαϊκές αντιδράσεις, στο πάγωμα των μονάδων βιομάζας στην Παραμυθιά και στη συμβολή στο πάγωμα και σε Α/Γ στη Θεσπρωτία (ΠΛΑΤΑΡΙΑ- ΧΟΙΡΟΝΗΣΙ) ώστε να αναδειχθεί αυτό που αποτελεί μονόδρομος για τους κατοίκους. Ο από τα κάτω οργανωμένος, παρατεταμένος αγώνας που γνωρίζει ποιον έχει δίπλα του και ποιον έχει απέναντι μπορεί να κερδίσει και πως δεν πρόκειται να σταματήσουν αν δεν τους σταματήσουν οι ίδιοι οι κάτοικοι. Παρά τις όποιες διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό της Επιτροπής, όπως οι προτάσεις που ακούγονται σε Δημοτικά Συμβούλια για χωροθέτηση, όπως η επικίνδυνη ανάθεση του αγώνα σε Δημάρχους, παράγοντες και αστικούς φορείς, έχει τεθεί με καθαρό τρόπο πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος από αυτόν του οργανωμένου αγώνα. Επίσης ιδιαίτερη βαρύτητα στις συζητήσεις έχει δοθεί στο δικαστικό – νομικό σκέλος των προσφυγών στο ΣτΕ καθώς έχουν προσφύγει σε αυτό από Δήμαρχοι έως και Ηγούμενος μονής. Η επιτροπή, χωρίς να αποκλείει κανέναν που έχει προσφύγει κατά των εταιριών, έχει κάνει ξεκάθαρο τόσο το ρόλο της αστικής δικαιοσύνης και του κράτους, όσο και το γεγονός ότι ακόμη και μία αρνητική γνωμοδότηση, μία αρνητική απόφαση κλπ αποτελούν αποτέλεσμα της πίεσης που ασκούν οι αγώνες αναγκάζοντας το κράτος σε υποχωρήσεις.