Τριτοβάθμια εκπαίδευση

Παιδεία για λίγους και εκλεκτούς και στην πανδημία

Η έξαρση της κρίσης του ιού έχει φανερώσει για ακόμα μια φορά την απάνθρωπη και ταξική φύση αυτού του συστήματος. Όπως και αλλού, έτσι και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το σύστημα δεν δίστασε να εκμεταλλευτεί την κατάσταση, για να την κάνει ακόμα πιο αντιλαϊκή και απρόσιτη για τα παιδιά των φτωχών και λαϊκών οικογενειών. «Τηλεκπαίδευση», λοιπόν, ή αλλιώς ηλεκτρονικά μαθήματα για «όλους»! Έτσι, η ύλη προχωράει, μπαίνουν κανονικά εργασίες και το εξάμηνο δεν θα χαθεί. Το υπουργείο Παιδείας το παρουσίασε ως μέτρο «έκτακτης ανάγκης» απέναντι στην πανδημία, με αφορμή το κλείσιμο των πανεπιστημίων, «για να μην χαθεί το εξάμηνο». Στην πραγματικότητα, όμως, όπως λένε και οι ίδιοι, είναι ένα μέτρο που «άργησε να έρθει» και επιδιώκουν να συνεχίζει να υπάρχει και μετά την πανδημία. Εξάλλου, δεν είναι καινούργιο ζήτημα για το σύστημα και τις τελευταίες μέρες διαφημίζεται πολύ από τα αστικά ΜΜΕ. Χρησιμοποιείται σε χώρες του εξωτερικού και αυτό που καταφέρνει είναι με έναν επίπλαστο μανδύα «εκσυγχρονισμού» να κρύψει τις τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Με αυτό τον τρόπο, μετακυλύει το κόστος στις πλάτες των μαθητών, των φοιτητών και των εκπαιδευτικών.

Είναι ένα μέτρο, λοιπόν, που θα εντείνει ακόμη περισσότερο την εντατικοποίηση και τους ταξικούς φραγμούς στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Είναι φανερό πως μπαίνει σε τροχιά ένας διακαής πόθος του συστήματος. Να χτυπήσει το δωρεάν πλέγμα και ιδιαίτερα το δωρεάν σύγγραμμα. Ακόμα δεν ξέρουμε πώς και αν θα γίνει διανομή των συγγραμμάτων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πρέπει χιλιάδες φοιτητές να ανταπεξέλθουν στο διάβασμα μιας υπέρογκης ύλης μέσω σημειώσεων που δίνονται από τα τηλεμαθήματα. Ας σημειωθεί πως οι χώροι των ηλεκτρονικών μαθημάτων χωρούν μέχρι 250 άτομα για παρακολούθηση και άρα «όποιος προλάβει να μπει, μπήκε!». Επίσης, είναι πολύ εύκολο η ύλη να αυξηθεί περαιτέρω, αφού πλέον δεν υπάρχει σύγγραμμα να καθοριστεί, αλλά πολλές και διάφορες διαδικτυακές «πηγές». Μαζί με τον δρόμο που ανοίγει για την πλήρη κατάργηση του δικαιώματος στο δωρεάν σύγγραμμα, στρώνεται και το έδαφος για την διευκόλυνση των καθηγητικών αυθαιρεσιών. Εντείνουν το πλαίσιο της εντατικοποίησης και τους ταξικούς φραγμούς, απαιτώντας αυτή τη φορά από τους φοιτητές να έχουν όλες τις απαραίτητες υλικοτεχνικές υποδομές για να παρακολουθούν τα εργαστήρια ή για να κάνουν τις εργασίες στο σπίτι. Είναι μια απαίτηση βαθιά ταξική, αφού υπάρχει μερίδα φοιτητών που δεν έχει επαρκή πρόσβαση σε υπολογιστή και υλικοτεχνικά μέσα και με τις σχολές κλειστές δεν υπάρχει κανένας τρόπος να ανταπεξέλθει. Έτσι, αυτοί που «μπορούν» θα πρέπει να βγάλουν μια ύλη-τέρας και να βρίσκονται συνεχώς σε ένα πλαίσιο «ηλεκτρονικής εντατικοποίησης» (υπάρχουν και σχολές που στα τηλεμαθήματα έχουν υποχρεωτικές παρουσίες και εργασίες!) και αυτοί που «δεν μπορούν» αναγκαστικά θα χάσουν το εξάμηνο. Τίθεται, λοιπόν, σαν καθήκον η ύλη που προχωράει κανονικά μέσω των ηλεκτρονικών μαθημάτων να μην αναγνωρίζεται σαν τέτοια. Έρχεται να αποκλείσει από την εκπαίδευση τα πιο φτωχά και λαϊκά παιδιά και πρέπει να ανατραπεί.

Ας μην υπάρχει, όμως, καμία αμφιβολία πως ακόμα και τα μαθήματα αυτά δεν απομακρύνουν από τις στοχεύσεις του υπουργείου μια ενδεχόμενη παράταση εξαμήνου. Ο ψηφισμένος νόμος Διαμαντοπούλου όρισε τη διάρκεια του εξαμήνου σε 13 βδομάδες και προέβλεπε αναπληρώσεις για έστω και μία χαμένη βδομάδα. Αυτό το μέτρο προσπαθούν να εμφανίσουν ως μια «αντικειμενική» συνθήκη. Στην πραγματικότητα, καθόλου έτσι δεν είναι, αφού στο παρελθόν εξάμηνα γίνονταν κανονικά και με 6 ή 8 εβδομάδες μαθημάτων ή ακόμα και με λιγότερες, σε περιόδους μαζικών φοιτητικών κινητοποιήσεων και καταλήψεων.

Το ζήτημα, λοιπόν, δεν επιδέχεται “εποικοδομητικές προτάσεις” προς το σύστημα για “καλύτερη και πιο αποδοτική” εφαρμογή, γιατί, πολύ απλά, χρησιμοποιείται με βάση το συμφέρον του συστήματος και μόνο. Η μόνη πραγματική λύση στη διακοπή μαθημάτων είναι η μείωση της ύλης και η απαίτηση να μην μετράει κανένα ηλεκτρονικό μάθημα σαν συνέχισή της. Δεν πρέπει να δεχτούμε να τελειώσει η εξεταστική μας τον Αύγουστο, ούτε να έχουμε μια εξεταστική fast track, δίνοντας δύο και τρία μαθήματα κάθε βδομάδα. Δεν πρέπει να πληρώσουμε τα σπασμένα της πανδημίας. Πρέπει να διεκδικήσουμε αξιοπρεπείς συνθήκες φοίτησης και προστασία της υγείας του λαού.

 

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ 
Επίθεση στις Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών από συστημικά σάιτ
Αφορμή, η καθαρή θέση αποκάλυψης των πραγματικών στόχων της λεγόμενης τηλε - «εκπαίδευσης»
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ