Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας: ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις

Με τυμπανοκρουσίες και παχιά λόγια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ανακοίνωσε τις θέσεις της για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Φρόντισε μάλιστα να στήσει και ένα επικοινωνιακό σόου, με τον πρωθυπουργό στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης -απ αυτά που συνηθίζει τελευταία- για να μοιράσει ψεύτικες ελπίδες στα λαϊκά στρώματα, που δοκιμάζονται από την πολιτική της ανεργίας, της φτώχιας και της εξαθλίωσης που εφαρμόζει.

Πού βρισκόμαστε και ποιος φταίει

Μια έρευνα της εταιρείας δημοσκοπήσεων ALCO που έγινε στο διάστημα 3-8 Μαρτίου 2017, έδειξε ότι 6 στους 10 πολίτες στην Ελλάδα πιστεύουν ότι το επίπεδο της παρεχόμενης περίθαλψης έχει υποχωρήσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια και αυτή η πεποίθηση γίνεται εντονότερη (74%) σε άτομα πάνω από 45 χρονών που έρχονται πιο συχνά σε επαφή με το σύστημα υγείας.

Η υποβάθμιση των υπηρεσιών υγείας, η μείωση των κρατικών δαπανών για την υγεία και η κατάρρευση του ΕΣΥ, η πολιτική της λιτότητας και των ιδιωτικοποιήσεων, η εμπορευματοποίηση και οι μνημονιακές επιλογές δεν είναι μόνο προνόμιο και αποτέλεσμα των κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Τα βρήκε στρωμένα ο ΣΥΡΙΖΑ και πορεύεται ακολουθώντας την ίδια συνταγή. Με «έκπληξη» διαπιστώσαμε ότι αυτό το σχέδιο που προβάλλουν σαν πρωτοποριακό τους επίτευγμα έχει πολλά κοινά με τον νόμο 4238 του 2014 [είναι ο νόμος για το «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), Αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις» του Άδωνη Γεωργιάδη της ΝΔ].

Και για να μην φτάσει κανείς να «πέσει από τα σύννεφα», να θυμίσουμε μερικές χαρακτηριστικές πτυχές των πολιτικών υγείας που υλοποιεί η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου.

Δεν τόλμησαν να καταργήσουν το χαράτσι του 1 ευρώ στις συνταγές, γιατί θα τους τράβαγε το αυτί η τρόικα.

Βολεύτηκαν με την υποβάθμιση της υγειονομικής περίθαλψης του λαού μέσω του ΕΟΠΥΥ, γιατί έτσι δείχνουν καλή διαγωγή στους δανειστές και κερδίζουν εύσημα. Ας μας απαντήσει όμως η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, σε ποιον παιδίατρο θα πάει το παιδί του ο ασφαλισμένος κάτοικος των 5 νομών της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης –μιλάμε για 610 χιλιάδες ανθρώπους- όταν αρρωστήσει;

Ψηφίζουν και μειώνουν συνέχεια τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την υγεία. Η κρατική επιχορήγηση για τον ΕΟΠΥΥ από 526 εκ. το 2016, μειώθηκε στα 326 εκ. το 2017. Οι δημόσιες δαπάνες υγείας το 2017 ανέρχονται στο 5% του ΑΕΠ, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 7% και τα όρια ασφαλείας κάθε συστήματος υγείας είναι στο 6%.

Και αφού η προσέλευση των ασθενών στα νοσοκομεία, την τελευταία πενταετία έχει αυξηθεί κατά 70%, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να νομοθετήσει ένα σύστημα που με την πλήρη ανάπτυξή του μέσα στην επόμενη τριετία, θα μειωθούν κατά 5,5 εκατ. οι επισκέψεις στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων!

Τι περιλαμβάνουν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης

Στο σχέδιο νόμου που δημοσιοποίησε το Υπουργείο Υγείας περιγράφεται ένα σύστημα παροχής υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Π.Φ.Υ.) που αποτελείται από τις Τοπικές Μονάδες Υγείας (Το.Μ.Υ.) και τα Κέντρα Υγείας.

Έργο των Το.Μ.Υ. είναι η παροχή υπηρεσιών Π.Φ.Υ. (προαγωγή, πρόληψη, διάγνωση, θεραπεία). Κάθε Το.Μ.Υ. έχει στην περιοχή ευθύνης της, πληθυσμό που κυµαίνεται από 10.000 έως 12.000 κατοίκους και αποτελείται κατ’ ελάχιστον από έναν (1) γιατρό Γενικής Ιατρικής ή Παθολογίας ή Παιδιατρικής, έναν (1) Νοσηλευτή ή Επισκέπτη Υγείας και έναν απασχολούµενο ως διοικητικό προσωπικό (άρθρο 4).

Στα Κέντρα Υγείας θα παρέχονται υπηρεσίες περιπατητικής φροντίδας και θα υπάγονται τα σημερινά ΚΥ, τα ΚΥ αστικού τύπου και μονάδες Υγείας του σημερινού ΠΕΔΥ (άρθρο 5). Στο σύστημα προβλέπονται Κεντρικά Διαγνωστικά Εργαστήρια και Κέντρα Ειδικής Φροντίδας (ΚΕΦ): οδοντιατρικά, οδοντοπροσθετικά και παιδοδοντιατρικά κέντρα, κέντρα φυσικοθεραπείας και ειδικά κέντρα ειδικής αγωγής.

Κομβικό ρόλο έχει ο οικογενειακός γιατρός, που θα είναι γιατρός γενικής ιατρικής ή παθολόγος για τον ενήλικο πληθυσμό και παιδίατρος για τον παιδικό πληθυσμό και θα είναι μέλος της Το.Μ.Υ. Ο πληθυσμός μιας περιοχής εγγράφεται στην Το.Μ.Υ. ή σε συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ οικογενειακό γιατρό. Για κάθε θέμα υγείας θα απευθύνεται στον οικογενειακό γιατρό, από τον οποίο θα παίρνει παραπεμπτικό για το ΚΥ ή το Νοσοκομείο για «περαιτέρω διάγνωση, παρακολούθηση, θεραπεία ή νοσηλεία». Στα ΚΥ «θα προσέρχονται έκτακτα η επείγοντα περιστατικά. Από τα ΚΥ θα παραπέμπονται οι ασθενείς που χρήζουν περαιτέρω διάγνωσης, παρακολούθησης, θεραπείας ή νοσηλείας στο Νοσοκομείο Αναφοράς» (άρθρο 16).

Η στελέχωση των δομών θα γίνει όχι με μόνιμο προσωπικό αλλά με εργαζόμενους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, «με επικουρικούς γιατρούς, νοσηλευτές και άλλους επαγγελματίες υγείας η και με συμβάσεις έργου» (άρθρο 8, παρ. 4) ενώ προβλέπεται και η «σύναψη συμβάσεων με ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας» (άρθρο 14, παρ. 3).

Η χρηματοδότηση του συστήματος, που με περισσή κομπορρημοσύνη ο Υπουργός δηλώνει ότι σε βάθος τετραετίας είναι 300 εκατ. ευρώ και είναι εξασφαλισμένη από τα ΕΣΠΑ, όχι μόνο δεν είναι το δυνατό σημείο του σχεδιασμού αλλά η αχίλλειος φτέρνα και η ταφόπλακα τόσο των αναγκών περίθαλψης του λαού όσο και των δικαιωμάτων των επαγγελματιών υγείας. Και για να μην έχει κανένας αμφιβολία, αυτή τη μνημονιακή υποχρέωση – ΠΑΓΩΜΑ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2018 και βάλε- φρόντισε η «ευαίσθητη» κοινοβουλευτική πλειοψηφία να την ψηφίσει λίγους μήνες πριν, στον ν.4461/17 (άρθρο 106, παρ.7).

Εκτός από όλα αυτά, δεν θα μπορούσαν να λείπουν από το σχέδιο νόμου και πρωτότυπες ιδέες που ανοίγουν κερκόπορτες στη διαδικασία υποβάθμισης των υπηρεσιών υγείας:

Με τον τίτλο «αναβάθμιση της μαιευτικής φροντίδας στην Π.Φ.Υ.» στο άρθρο 12, δίνει την δυνατότητα συνταγογράφησης στους επαγγελματίες υγείας του κλάδου ΤΕ Μαιευτικής.

Στις αρμοδιότητες του συντονιστή του τομέα Π.Φ.Υ/ (άρθρο 14,παρ..3) περιλαμβάνεται και «ο έλεγχος των παραπομπών προς τις υπηρεσίες δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας και προς τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ παρόχους» για να συμβαίνει η «ορθολογική παραπομπή σε άλλες μονάδες» (άρθρο 1).

Στην κατάρτιση του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (ΑΗΦΥ) βάζει και τους λοιπούς επαγγελματίες υγείας της Το.Μ.Υ., γιατί προφανώς προεξοφλείται η υποστελέχωση του συστήματος!

Τι επιδιώκει η κυβέρνηση

Θέλει να στήσει ένα δίκτυο δομών με ελάχιστο προσωπικό, με λίγους και άσχημα αμειβόμενους γιατρούς κάποιων ειδικοτήτων, που θα παρέχει υποτυπώδεις υπηρεσίες υγείας. Με βάση ότι στην πλήρη του ανάπτυξη, οι 239 Το.Μ.Υ. θα καλύπτουν το 30% του πληθυσμού, γίνεται φανερό ότι παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης η έννοια της καθολικότητας πάει περίπατο! Αυτό το δίκτυο-κυματοθραύστης προς τα ΚΥ και τα Νοσοκομεία θα αξιοποιεί τους κόφτες-οικογενειακούς γιατρούς που θα αναγκάζονται να συμμορφώνονται με τις υποδείξεις της διοίκησης. Και γι’ αυτό το λόγο, το σχέδιο έχει αξιοζήλευτη διοικητική διάρθρωση, περιλαμβάνει και αξιολόγηση! Επίσης, για να μην ξεχνιόμαστε, οι συμβάσεις είναι διετίας και θα χρησιμοποιηθούν για να υπακούουν οι «απείθαρχοι». Αυτή η στόχευση αξιοποιεί τα δεδομένα των προηγούμενων κυβερνήσεων και δημιουργεί νέα τετελεσμένα πάνω στα οποία θα πατήσει ο νέος κύκλος επίθεσης.

Η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ για 4 χρόνια, ο τρόπος που ψηφίστηκε και οι μνημονιακές δεσμεύσεις για πάγωμα της κρατικής χρηματοδότησης μαζί με τις μορφές συνύπαρξης με τους ιδιώτες παρόχους ανοίγουν διάπλατα τον δρόμο για τη λογική της ανταποδοτικότητας και της μετακύλησης του κόστους στην πλάτη του ασθενή. Όποιος έχει να πληρώσει θα μπορεί να βρίσκει πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. Αλλιώς…

Η επαναφορά του χρεοκοπημένου μοντέλου του ΤΕΒΕ, με γιατρούς με πάγια αντιμισθία, το άθλιο καθεστώς των εργαζόμενων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω καταδεικνύει το μέγεθος της επίθεσης που επιχειρείται.

Τελικά, αυτό που δρομολογείται είναι η δημιουργία ενός μηχανισμού που θα μονιμοποιεί τις πολιτικές λιτότητας στη δημόσια περίθαλψη και θα διαιωνίζει τις διαδικασίες εμπορευματοποίησης της υγείας.

Αυτή η πολιτική βλάπτει σοβαρά… την υγεία και για νάχουμε την υγειά μας χρειάζεται ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ και ΠΑΛΗ.

Σημείωση: Οι παραπομπές στα άρθρα είναι από το σχέδιο νόμου που δημοσιοποίησε για διαβούλευση η κυβέρνηση.

Αναζήτηση

Κατηγορίες