Προαγωγικές εξετάσεις Α’ λυκείου – Όχι στη σφαγή του Νέου Λυκείου
24 Μαρτίου, 2014Επιλεγμένα Άρθρα, Μαθητέςadmin

Λίγο διάστημα πριν εκπνεύσει ο χρόνος της «ασφυξίας»-διαθεσιμότητας για τους 2.000 εκπαιδευτικούς κι ενώ στα σχολεία οργιάζει ένα κλίμα τρομοκράτησης των καθηγητών προκειμένου να εφαρμοστεί η «αυτοαξιολόγηση», η επίθεση στην εκπαίδευση συνεχίζεται, καθώς οριστικοποιείται η εφαρμογή του νέου εξεταστικού για την Α’ λυκείου στις προαγωγικές εξετάσεις του επερχόμενου Ιούνη.

Ενώ στα γενικά λύκεια είχε ξεκινήσει το δεύτερο τετράμηνο, εκπαιδευτικοί και μαθητές πληροφορήθηκαν ότι η εξεταστέα ύλη ταυτίζεται με τη διδακτέα. Ότι η Τράπεζα Θεμάτων, για τη δημιουργία της οποίας δαπανήθηκαν 1.570.000 ευρώ για ειδικούς και επιτροπές, θα λειτουργήσει από φέτος πλήρως. Αρχικά θα περιλαμβάνει 300 θέματα για κάθε μάθημα, ενώ τα επόμενα χρόνια αναμένεται να φτάσουν τα 1.000. Και οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν πρόσβαση σε αυτήν μόλις την τελευταία εβδομάδα πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Το 50% των θεμάτων θα κληρώνεται ηλεκτρονικά από την τράπεζα αυτή το πρωί των εξετάσεων και στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί θα συμπληρώνουν τα υπόλοιπα θέματα στο πόδι, λίγα μόλις λεπτά πριν από την έναρξη των εξετάσεων.

Επίσης ορίστηκε ποια θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και ποια από τους διδάσκοντες. Για παράδειγμα, στην Άλγεβρα –μάθημα υψηλών απαιτήσεων και «κοφτήρι» για την πλειοψηφία των μαθητών– θα κληρώνονται από την Τράπεζα το 2ο και το 4ο ζήτημα που είναι κρίσεως και τα πιο απαιτητικά. Επίσης στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, όπου η ύλη είναι τεράστια, θα κληρώνεται το κείμενο, ενώ είναι πρακτικά αδύνατον οι μαθητές να προετοιμαστούν επαρκώς για το σύνολο των εξεταζόμενων κειμένων. Καταργείται δηλαδή στην πράξη η ευελιξία του διδάσκοντα να προσαρμόζει το μάθημά του (επομένως και τις εξετάσεις του) στις ανάγκες των μαθητών του, όπως αυτές διαμορφώνονται από τα κοινωνικοοικονομικά τους χαρακτηριστικά. Αντίθετα το υπουργείο έχει προβλέψει τις ασφαλιστικές δικλείδες ώστε η προαγωγή των μαθητών να είναι απολύτως εξαρτώμενη από την Τράπεζα Θεμάτων, για όλα τα μαθήματα.

Όλα αυτά συνδυάζονται και με την αλλαγή στο βαθμό προαγωγής από 9,5 σε 10. Εξάλλου ο ίδιος τρόπος αξιολόγησης (μέσω Τράπεζας Θεμάτων) και προαγωγής μαθητών (με βαθμό προαγωγής το 10) ισχύει και στα ΕΠΑΛ. Έτσι αυξάνεται δραματικά η πιθανότητα όχι μόνο να μένουν μαθητές μετεξεταστέοι αλλά και να απορρίπτονται εντελώς. Ήδη από τα πρώτα στατιστικά στοιχεία διαφαίνεται ότι θα πολλαπλασιαστούν κατά δεκάδες οι μαθητές της Α’ λυκείου, γενικού ή ΕΠΑΛ, που δεν θα προαχθούν σε σχέση με τους αντίστοιχους μαθητές του προηγούμενου ακαδημαϊκού έτους. Παράλληλα το σχολείο μετατρέπεται σε παντελώς εξετασιοκεντρικό και η όποια παιδαγωγική διαδικασία μεταλλάσσεται σε ένα ασφυκτικό κυνήγι τού «να βγει η ύλη» για τους εκπαιδευτικούς και του «δεν μπορώ τόσο γοργούς ακαταλαβίστικους ρυθμούς» για τους μαθητές. Όσο για τη λεγόμενη παράπλευρη ή κυρίαρχη συνέπεια της «άνθισης» της παραπαιδείας, αν και πρόσκαιρα υπαρκτή, δεν έχει μέλλον εξαιτίας της φτωχοποίησης ολοένα και μεγαλύτερων τμημάτων του λαού μας.

Και δεν είναι καθόλου τυχαίος ο χρόνος επιβολής της εξεταστικής λαιμητόμου στους μαθητές, αφού σύμφωνα με το Π.Δ. η αξιολόγηση – καρατόμηση – υποταγή – πειθάρχηση των καθηγητών συναρτάται άμεσα με τις μαθητικές επιδόσεις. Έτσι, στην αναμενόμενη μαθητική αποτυχία η δικαιολογία είναι έτοιμη: η ευθύνη βαραίνει τους καθηγητές. (Ας θυμηθούμε τους αναπληρωτές καθηγητές των Φούρνων που απειλήθηκαν από τη Δευτεροβάθμια Διεύθυνση Σάμου με ποινικές διώξεις αν δεν βγάλουν την ύλη, ενώ η πρόσληψή τους είχε γίνει μόλις το Γενάρη). Και φυσικά οι επιδόσεις αυτές θα αποτελέσουν ένα ακόμα βήμα στην κατηγοριοποίηση των σχολείων.

Γίνεται επομένως φανερό ότι η κυβέρνηση αυτή τη στιγμή και καθώς βρίσκει πρόσφορο το έδαφος –προς το παρόν τουλάχιστον- ανταποκρίνεται στην έκδηλη δυσαρέσκεια της αστικής τάξης για το μαζικό σχολείο. Με γρήγορους ρυθμούς όχι απλώς ορθώνει κι άλλους ταξικούς φραγμούς στους ήδη υπάρχοντες εξωεκπαιδευτικούς -φτώχεια, ανεργία, αδυναμία των παιδιών των λαϊκών οικογενειών να σπουδάσουν- αλλά οδηγεί σε βίαιη έξοδο από το λύκειο πληθώρα μαθητών. Στόχος είναι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών να φύγει τελείως απ’ την εκπαίδευση μετά το γυμνάσιο και να στραφεί σε διάφορες διαδρομές κατάρτισης, μαθητείας, απλήρωτης εργασίας. Δηλαδή διά βίου εγκλωβισμός της νεολαίας σε έναν ατομικό λαβύρινθο αμορφωσιάς, υποταγής και άγριας εκμετάλλευσης.

Τα ζητήματα που προκύπτουν βέβαια είναι ποιο θα είναι το όριο αυτής της απομαζικοποίησης και της υφαρπαγής του κατακτημένου δικαιώματος της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και το πού θα στραφούν όλα αυτά τα παιδιά που εκδιώκονται από το λύκειο, γενικό ή ΕΠΑΛ. Στην Ελλάδα των μνημονίων, στο πλαίσιο του βαθέματος της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης, της διάλυσης του παραγωγικού της ιστού και της παραρτημοποίησής της, τα παιδιά του λαού δεν χρειάζεται να μαθαίνουν γράμματα, πολύ περισσότερο δεν χρειάζεται να σπουδάζουν στο πανεπιστήμιο. Το κεφάλαιο και οι κυβερνήσεις που το υπηρετούν θέλουν ένα φθηνό, ευέλικτο εργατικό δυναμικό των 200 και 300 ευρώ, της ανασφάλειας και της επισφάλειας, που θα καταφεύγει σε μεγάλο ποσοστό στα σκλαβοπάζαρα των ιμπεριαλιστικών κέντρων της Δύσης. Ακριβώς όπως παλιά, και μάλιστα με χειρότερους όρους, καθώς το πάλαι ποτέ ονομαζόμενο κράτος πρόνοιας καταρρέει παγκόσμια.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί και το εξής. Το νέο εξεταστικό εφαρμόζεται από φέτος και αφορά συνολικά τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και φαίνεται ότι περνάει με μια πρωτόγνωρη, σχεδόν ανύπαρκτη, αντίσταση-αντίδραση από πλευράς μαθητικού κινήματος. Μία ερμηνευτική παράμετρος μπορεί να είναι ότι αυτό αφορούσε μόνο τους μαθητές της φετινής Α” λυκείου και όχι όλους. Όμως δεν υπήρξε καμιά ουσιαστική αντίδραση ούτε στα γυμνάσια. Μαθητικές καταλήψεις που άρχισαν να γίνονται παράλληλα με τις απεργίες των εκπαιδευτικών το Σεπτέμβριο έσβησαν εν τη γενέσει τους και μάλιστα με εργαλείο την τρομοκράτηση και την ποινικοποίηση (με εισαγγελικές διώξεις) των μαθητικών αγώνων. Κι επειδή ο φόβος φυλάει τα έρμα, η αστυνομία δεν χάνει την «ευκαιρία» να παρεμβαίνει στα σχολεία όλο και πιο συχνά. Επιπλέον, η γενικότερη κατάσταση του ευρύτερου λαϊκού κινήματος αντανακλάται και στους μαθητές. (Ελπιδοφόρο ωστόσο μήνυμα στέλνουν οι μαθητές των λυκείων και γυμνασίων της Καλύμνου που εδώ και δυο βδομάδες ξεκίνησαν αγωνιστικές κινητοποιήσεις και καταλήψεις ενάντια στο νέο εξοντωτικό εξεταστικό).

Φυσικά είναι πολύ σημαντικό ότι η κατάργηση του Νέου Λυκείου αποτέλεσε βασικό αίτημα της απεργίας των εκπαιδευτικών το Σεπτέμβρη και δίαυλο ενοποίησης του αγώνα των εκπαιδευτικών με τους γονείς και τους μαθητές. Και μάλιστα όπου έγιναν εκδηλώσεις με γονείς και μαθητές στη διάρκεια της απεργίας, είχαν επιτυχία και διέψευδαν τα «παπαγαλάκια» που ισχυρίζονταν ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν την «κοινωνία απέναντί τους». Γι” αυτό είναι απορίας άξιο γιατί η ΟΛΜΕ πρόσφατα το αίτημα για την κατάργηση του Νέου Λυκείου το μινιμάρισε σε αναστολή του εξεταστικού της Α” λυκείου. Φαίνεται ότι κυριαρχεί και υιοθετείται από πολλές, εάν όχι όλες τις πολιτικές δυνάμεις του ΔΣ της ΟΛΜΕ η άποψη ότι πιο ρεαλιστικά και εφικτά αιτήματα είναι αυτά που απευθύνονται στην κυβέρνηση και όχι στο κίνημα. Επίσης το αίτημα έτσι όπως διατυπώνεται στηρίζει όλη τη φιλολογία που αναπτύχθηκε, ότι η κυβέρνηση κάνει προχειρότητες και χωρίς κατάλληλη προετοιμασία προχωρά στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων.

Καθήκον του εκπαιδευτικού κινήματος δεν νομίζουμε ότι είναι να αξιοποιεί τις εγγενείς αδυναμίες πλευρών της επίθεσης και να ζητά ή να δίνει «πίστωση χρόνου», αλλά να αποκαλύπτει το μέγεθος και τους στόχους της βάρβαρης πολιτικής και να διεκδικεί τα αυτονόητα δικαιώματα της μαθητικής νεολαίας και των εργαζόμενων εκπαιδευτικών. Γι’ αυτό οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους γονείς και τους μαθητές οφείλουν να ξετυλίξουν αγώνες για την κατάργηση του αναχρονιστικού «νέου» λυκείου.

Κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου για το λύκειο, την Τεχνική και την κατάρτιση – δωρεάν δημόσια εκπαίδευση για όλα τα παιδιά – επαναλειτουργία των τομέων ΕΠΑΛ – όλοι οι μαθητές στα σχολεία!

Αναζήτηση

Κατηγορίες