Ο μύθος της “ελεύθερης πρόσβασης” και η ταξικότητα των νέων μέτρων του υπουργείου στην εκπαίδευση

Οι εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας το τελευταίο διάστημα σχετικά με το νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, το οποίο προορίζεται να κατατεθεί μέσα στο Μάρτη, είναι πολύ αποκαλυπτικές για τους πραγματικούς στόχους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Οι στόχοι αυτοί απέχουν ολοφάνερα από τις κάλπικες υποσχέσεις της πολύμηνης κυβερνητικής προπαγάνδας περί “ελεύθερης πρόσβασης των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση”. Τα μέτρα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είναι εχθρικά απέναντι στα παιδιά του λαού και της εργατικής τάξης και υψώνουν ισχυρούς ταξικούς φραγμούς μέσα στα σχολεία και περισσότερα εμπόδια για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συνέχισε “επιδέξια” το έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ να κάνουν τα σχολεία όλο και πιο ταξικά, ώστε να αναπροσαρμοστεί η εκπαίδευση στη βάρβαρη πραγματικότητα των μνημονίων και των αντιλαϊκών μέτρων. Είναι ανάγκη σε αυτές τις συνθήκες του εργασιακού και κοινωνικού μεσαίωνα να ελεγχθεί η ροή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να πεταχτεί ένα δυναμικό από αυτήν και να προοριστεί χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα για φθηνή, εκμεταλλεύσιμη και αναλώσιμη ύλη για τα συμφέροντα της εργοδοσίας. Γι’ αυτό και η επιβολή ταξικών φραγμών στην εκπαίδευση είναι στρατηγικού χαρακτήρα στόχος της επίθεσης που διεξάγεται απέναντι στη νεολαία.

Με βάση τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί και θα ισχύσουν από τη σχολική χρονιά 2019-2020, το “Νέο Λύκειο” που θα υποδεχτεί τους μαθητές θα είναι εξοντωτικό, με πολλαπλούς εξεταστικούς, ταξικούς φραγμούς μέχρι την ολοκλήρωσή του. Οι μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου τον Ιούλιο θα κληθούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό όπου θα ζητείται ένας εμφανώς περιορισμένος αριθμός μόλις 10 προτιμήσεων τμημάτων! Οι μαθητές που δεν θα υποβάλουν τη δήλωση του Ιουλίου θα χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για την τρέχουσα χρονιά. Ο κόφτης στο εύρος των επιλογών των σχολών μπαίνει πλέον από πολύ νωρίς και είναι πολύ αιχμηρός. Η πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται εμφανώς πιο δύσκολη.

Μετά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, οι μαθητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν ποια από τα δηλωθέντα τμήματα με βάση τη ζήτηση θα είναι “Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (Τ.Ε.Π.)”, όπου η πρόσβαση θα γίνει με το βαθμό απολυτηρίου, και σε ποια η πρόσβαση θα επιτευχθεί μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Όσο και να προσπαθούν να ντύσουν αυτό το μέτρο με τις κάλπικες υποσχέσεις περί “ελεύθερης πρόσβασης”, η ταξικότητά του είναι φανερή. Ο ταξικός διαχωρισμός στους κόλπους των μαθητών θα ενισχυθεί περαιτέρω. Οι φτωχές λαϊκές οικογένειες που δεν μπορούν να αντέξουν το βάρος των φροντιστηρίων θα ωθούνται στην επιλογή αυτών των “Τμημάτων Ελεύθερης Πρόσβασης” για τα παιδιά τους. Τα Τ.Ε.Π. μάλιστα ενδέχεται να είναι ελάχιστα με βάση αναλύσεις και μελέτες που δημοσιεύονται κατά καιρούς σε αστικές κιόλας φυλλάδες.

Ακόμα και τα παιδιά που θα ελπίσουν στην εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μόνο με το απολυτήριο Λυκείου με το νέο εξεταστικό σύστημα δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα μπορούν να αποκτήσουν ακόμα και αυτό! Υψώνονται ισχυροί φραγμοί για την απόχτηση του απολυτηρίου Λυκείου. Θεσπίζεται το εθνικό απολυτήριο. Για την απόκτησή του θα διεξάγονται περιφερειακές εξετάσεις με θέματα κατόπιν κλήρωσης. Όσες φορές επιχειρήθηκε κάτι τέτοιο στο παρελθόν καταγράφηκαν πολύ υψηλά ποσοστά αποτυχίας. Ταυτόχρονα θα συνυπολογίζεται και η επίδοση του μαθητή σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Ο μαθητής θα μπει από την Α’ Λυκείου σε ένα εξεταστικό κάτεργο, σε έναν εξοντωτικό αγώνα δρόμου μέχρι το απολυτήριο.

Με τη δημοσίευση της πρότασης του Ι.Ε.Π. για τα διδασκόμενα μαθήματα και την ύλη των νέων προγραμμάτων σπουδών της Γ’ Λυκείου αποκαλύφθηκαν ακόμα περισσότερες πτυχές του “Νέου Λυκείου” που επιβάλλει το υπουργείο Παιδείας. Η ύλη αυξάνεται ριζικά στα περισσότερα μαθήματα. Προκλητικά μάλιστα ο υπουργός μιλά για “λελογισμένη αύξηση της ύλης” και δηλώνει αισχρά ότι «σε κάποια μαθήματα τριπλασιάζουμε τις ώρες διδασκαλίας αλλά δεν αυξήσαμε και την ύλη κατά 300%»! Κάτι που, βέβαια, δεν ισχύει σε όλα τα μαθήματα, αφού παρατηρούμε σε ορισμένα μείωση των ωρών με παράλληλα σημαντική αύξηση της ύλης!

Ο ίδιος ο υπουργός βέβαια σε συνέντευξή του δηλώνει ότι “η πρόωρη ανακοίνωση της ύλης για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα γίνεται γιατί το υπουργείο σέβεται τους γονείς και τα φροντιστήρια μιας και τα παιδιά οδηγούνται σε αυτά από τη Β Λυκείου”! Καμία σχέση λοιπόν δεν έχουν οι κινήσεις και οι διαθέσεις του υπουργείου Παιδείας με αυτό που διατυμπάνιζαν τόσο καιρό οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ περί “περιορισμού της λεγόμενης παραπαιδείας και των φροντιστηρίων”. Η πραγματικότητα είναι πως οι μαθητές θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις με αυξημένη ύλη, με δραστικά μειωμένο αριθμό επιλογών και σε ρυθμούς ακόμα πιο εντατικοποιημένους. Οι γονείς θα αιμορραγούν κι άλλο οικονομικά πληρώνοντας στα φροντιστήρια για να καλύψουν τις απαιτήσεις αυτού του εντατικοποιημένου Λυκείου.

Φαίνεται πως η κυβέρνηση προσπαθεί να αποκαλύψει και να εφαρμόσει σταδιακά πτυχές του νέου νομοσχεδίου για την εκπαίδευση, για να αμβλύνει και να χειραγωγήσει πιο αποτελεσματικά τις αντιδράσεις. Παρόλα αυτά, οι μάσκες έχουν ήδη πέσει και τα σχέδιά της έχουν αποκαλυφθεί. Είναι επιτακτική ανάγκη οι μαθητές να ενεργοποιηθούν αγωνιστικά και να απαντήσουν συλλογικά και οργανωμένα με καταλήψεις-διαδηλώσεις ώστε να μην περάσει το νομοσχέδιο Γαβρόγλου για την εκπαίδευση. Να αντισταθούν σε αυτά τα μέτρα γονείς αλλά και εκπαιδευτικοί με κινητοποιήσεις και απεργίες.

Αναζήτηση

Κατηγορίες