Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία. Το σύστημα αντιμετωπίζεται με αγώνες, όχι με αυταπάτες!

Από τις 9 ως τις 11 Ιουνίου έγινε στη Γεωπονική Αθήνας το UniverSSE 2017, το 4ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο.) με βασικό σύνθημα «Παράγουμε, μετασχηματίζουμε, συμμετέχουμε, με βάση τις ανάγκες μας και τις δυνατότητες του περιβάλλοντος». Υποστηρικτές του Συνεδρίου ήταν, μεταξύ άλλων, η Περιφέρεια Αττικής και το Ινστιτούτο Νίκος Πουλαντζάς, στους χορηγούς επικοινωνίας ήταν η ΕΡΤ και στην οργανωτική ομάδα η Εφημερίδα των Συντακτών.

Από τις 16 ως τις 18 Ιουνίου έγινε στη Λάρισα σεμινάριο εργασίας με θέμα «θεσμοί και εφαρμογές κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας». Διοργανωτές ήταν η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Λάρισας και η Πανελλήνια Ενωση Συμπράξεων Κοινωνικής Οικονομίας (ΠΕΣΚΟ). Υποστηρικτές ήταν η Θεματική Ομάδα των Οικολόγων Πράσινων και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Φιλοδοξία του Δήμου Λάρισας ήταν να «λάβουν μέρος  κοινωνικές επιχειρήσεις  και στελέχη Τ.Α. από όλο τον Νομό Λάρισας  και την Περιφέρεια Θεσσαλίας».

Σε συνέντευξή του στην Εφ.Συν ο Βραζιλιάνος φιλόσοφος Ευκλείδης Μάνσε, βασικός ομιλητής του UniverSSE 2017, εξηγεί:

«Στην αρχή αυτά τα δίκτυα παράγουν μέσα τελικής κατανάλωσης και πρώτες ύλες, αλλά στη συνέχεια εξελίσσονται παράγοντας και άλλα μέσα παραγωγής. Κατ” αυτόν τον τρόπο όσο λιγότερο αγοράζουμε στην καπιταλιστική οικονομία τόσο περισσότερο αυτή αποδυναμώνεται. Και όσα περισσότερα αποκτούνται από δωρεές, αντιπραγματισμό και αγορές στη αλληλέγγυα οικονομία της απελευθέρωσης, τόσο περισσότερο επεκτείνεται ένα καινούργιο οικονομικό σύστημα μετά-καπιταλιστικό.

Αυτά τα δίκτυα πρέπει να συνδέσουν τις ροές τους, οικονομικές, εξουσίας και γνώσης, για να εγκαθιδρύσουν έναν τομέα δημόσιο-μη κρατικό και να επεκτείνουν την αυτοδιαχειριζόμενη δημοκρατία παντού, ακόμα και αλλάζοντας το Κράτος, ώστε να μην είναι ένας πολιτικός μηχανισμός υπεράσπισης του Κεφαλαίου αλλά έκφραση μιας δημόσιας εξουσίας στην υπηρεσία της καλής ζωής / του ευ ζην όλων. Γι” αυτό, η εφαρμογή των Κυκλωμάτων για κινητά τηλέφωνα όχι μόνο επιτρέπει να κάνει κανείς αγορές, αντιπραγματισμό, δωρεές και αντικαθιστά το χρήμα με κοινοτικές μονάδες/σύμβολα αξίας, αλλά επιτρέπει και τη συμμετοχή σε συλλογικές αποφάσεις σε επίπεδο κοινότητας, εθνικό και διεθνές εξασφαλίζοντας σε κάθε άτομο μία ψήφο

Το RIPESS, το διεθνές δίκτυο για την Κ.ΑΛ.Ο, ορίζει: “Η κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία είναι ένα κίνημα που στοχεύει στην αλλαγή του παρόντος κοινωνικοοικονομικού συστήματος

Ο νόμος 4430/2016, στην παράγραφο 1 του άρθρου 2 δίνει έναν πιο ήπιο ορισμό: «Ως «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία» ορίζεται το σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων που στηρίζονται σε μία εναλλακτική μορφή οργάνωσης των σχέσεων παραγωγής, διανομής, κατανάλωσης και επανεπένδυσης, βασισμένη στις αρχές της δημοκρατίας, της ισότητας, της αλληλεγγύης, της συνεργασίας, καθώς και του σεβασμού στον άνθρωπο και το περιβάλλον.»

Η αλληλέγγυα οικονομία προωθείται ιδιαίτερα στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα από διάφορους φορείς, που όλοι, όμως, έχουν κάτι κοινό: τον ΣΥΡΙΖΑ! Ινστιτούτα, εφημερίδες, η κρατική ραδιοτηλεόραση, Δήμοι, Περιφέρειες και η ίδια η κυβέρνηση συμμετέχουν στην προώθηση της Κ.ΑΛ.Ο. και φαίνεται να παίρνουν αρκετά σοβαρά αυτή την υπόθεση.

Η Κ.ΑΛ.Ο. θα μπορούσε να θεωρηθεί ως το επόμενο στάδιο των δομών κοινωνικής αλληλεγγύης που άνθισαν τα χρόνια των μνημονίων στη χώρα μας. Τα κοινωνικά ιατρεία, παντοπωλεία, φροντιστήρια κ.λπ. ξεκίνησαν, υποτίθεται, ως μέτρα λαϊκής αυτοοργάνωσης απέναντι στις συνέπειες της κρίσης, για να υιοθετηθούν σχεδόν αμέσως από την τοπική αυτοδιοίκηση (νομοθετικά καλύπτονται από τον Καλλικράτη) με πρωταγωνιστικές τις δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Σήμερα οι Δήμοι που ελέγχονται από το ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζονται πως το αντίδοτο στην κρίση δεν είναι ο αγώνας για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής, αλλά η ενίσχυση των δομών αυτών! Η Κ.ΑΛ.Ο. πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, προτείνοντας ένα ολόκληρο οικονομικό μοντέλο, το οποίο, όπως φαίνεται από τις θέσεις του Μάνσε παραπάνω, θα αποδυναμώσει την καπιταλιστική οικονομία και θα δημιουργήσει ένα μετα-καπιταλιστικό σύστημα, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό…

Είναι, ωστόσο, χαρακτηριστικό ότι ενώ η Κ.ΑΛ.Ο., κατά τους θεωρητικούς της, έχει στόχο να αλλάξει το σύστημα, είναι ακριβώς οι θεσμοί και οι δυνάμεις του συστήματος που την υποστηρίζουν και την προωθούν. Μέχρι του σημείου να υπάρχει συγκεκριμένη σχετική νομοθεσία στο καπιταλιστικό κράτος!

Η ουσία είναι ότι η υποχώρηση της Αριστεράς και του κομμουνιστικού κινήματος σε όλο τον κόσμο έδωσε χώρο στην ανάπτυξη τέτοιου είδους απίθανων θεωριών, οι οποίες υποστηρίχτηκαν, αν όχι δημιουργήθηκαν και προωθήθηκαν, από τις ίδιες τις δυνάμεις του συστήματος. Υπήρχε σοβαρός λόγος γι’ αυτό: ο αποπροσανατολισμός του λαού και της εργατικής τάξης από το στόχο της ανατροπής του συστήματος και η απορρόφηση των όποιων διαθέσεων αντίστασης σε ανώδυνες για το σύστημα αυταπάτες.

Αξιος νεροκουβαλητής του συστήματος ο ρεφορμισμός υπηρέτησε αυτές τις αυταπάτες με ζήλο, αναλαμβάνοντας να τις προωθήσει στις μάζες. Για να το πετύχει αυτό χρειάστηκε να τις επενδύσει με μπόλικη …αριστεροσύνη, χωρίς να ντραπεί να χρησιμοποιήσει παραδείγματα πραγματικής αυτοοργάνωσης των λαών που αγωνίζονταν κάτω από τις κόκκινες σημαίες για να πείσει, ουσιαστικά, πως αυτό που είχε σημασία ήταν η αυτοοργάνωση κι όχι ο αγώνας! Λες και τα συσσίτια του ΕΑΜ που περιφρουρούσαν οι ένοπλοι αντάρτες του ΕΛΑΣ είναι το ίδιο με τις συλλογικές κουζίνες!

Και δε θα μπορούσαμε να βρούμε καλύτερη ομολογία από την τοποθέτηση του Μάνσε, του οποίου το σχέδιο ξεκινά από το …ανελέητο χτύπημα της καπιταλιστικής οικονομίας από την Κ.ΑΛ.Ο., προχωρά σε σύνδεση των δικτύων αλληλεγγύης και τη δημιουργία μιας …νέας δημοκρατίας και ενός νέου δημόσιου –μη κρατικού- τομέα, αλλά οδηγεί και σε αλλαγές στο ίδιο το κράτος. Και για όλα αυτά υπάρχει ήδη μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα που μπορεί να υποστηρίξει όχι μόνο αγορές (σε νέο νόμισμα μάλιστα), αλλά και ψηφοφορίες!

Τσάμπα, λοιπόν, τόσοι αγώνες, τόσες επαναστάσεις, τόσο αίμα που έχυσαν οι λαοί για την απελευθέρωσή τους; Ενώ θα μπορούσαν να περιμένουν να ανακαλυφθούν τα έξυπνα κινητά και να λύσουν τα προβλήματά τους με μια εφαρμογή; Μπράβο στον κ. Μάνσε, μπράβο και στην Εφ.Συν που τον αβαντάρει. Το σύστημα είναι ευγνώμον για τέτοιες υπηρεσίες που του προσφέρονται δωρεάν (κι αν δεν είναι δωρεάν, άξιος ο μισθός τους)! Για τη διευκόλυνση που του προσφέρεται στην προώθηση της πιο βάρβαρης αντιλαϊκής πολιτικής, όταν οι …εναλλακτικοί δήθεν αντι-συστεμικοί προτρέπουν τους λαούς σε μια τεράστια ανοησία…

Οι λαοί, όμως, έχουν πραγματικά προβλήματα, τα οποία δε λύνονται με την …τηλεμεταφορά σε έναν φανταστικό κόσμο. Και καταλαβαίνουν και οι ίδιοι ότι το ίδιο σύστημα που είναι υπεύθυνο για τα δεινά τους είναι πρόθυμο να αγκαλιάσει θεωρίες σαν την Κ.ΑΛ.Ο. και να κερδίσει από αυτές πολιτικά, αλλά, γιατί όχι, ακόμα και οικονομικά.

Και ξέρουν πολύ καλά ότι η κοινωνία είναι χωρισμένη σε τάξεις, με διαμετρικά αντίθετα συμφέροντα μεταξύ τους. Και ότι τα κοινωνικοοικονομικά συστήματα προσδιορίζονται από την τάξη που έχει την εξουσία και, κατά συνέπεια, η ανατροπή τους είναι αποτέλεσμα της ταξικής πάλης και μόνο αυτής!

Αναζήτηση

Κατηγορίες