Ισοτιμία πτυχίων κολλεγίων με ΑΕΙ: χτύπημα στις δωρεάν σπουδές

Η υπουργός παιδείας, Κεραμέως κατέθεσε στη Βουλή προς ψήφιση την ισοδυναμία των πτυχίων κολλεγίων και ξένων πανεπιστημίων με πτυχία ΑΕΙ, μαζί με άλλες διατάξεις που αφορούν την κατάργηση των Τμημάτων Ελεύθερης Πρόσβασης, τα μεταπτυχιακά κ.ά. Η τροποποίηση αυτή αφορά τη διευκόλυνση, με αυτοματοποιημένο τρόπο, της διαδικασίας αναγνώρισης επαγγελματικής και ακαδημαϊκής ισοδυναμίας των πτυχίων αυτών, αλλά και την αναγνώριση τίτλων πτυχίων από κολλέγια και πανεπιστήμια «και τρίτων χωρών».

Η κίνηση αυτή δεν είναι τίποτα άλλο από το προχώρημα «από την πίσω πόρτα» της κατάργησης τους Άρθρου 16, που δεν επιτρέπει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων, της εισαγωγής διδάκτρων στα δημόσια πανεπιστήμια και της ενίσχυσης των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων μέσα στις σχολές. Η ισοδυναμία των πτυχίων των κολλεγίων και των ξένων πανεπιστημίων θα δώσει το «πράσινο φως» στους πρυτάνεις των ΑΕΙ να θέσουν πιο επιτακτικά, με πρόσχημα την οικονομική αδυναμία των ιδρυμάτων, που ήδη χρησιμοποιείται για το πετσόκομμα των δικαιωμάτων των φοιτητών στις σπουδές και στον ανταγωνισμό με τα κολλέγια και τα ξένα πανεπιστήμια, την παραπέρα μετακύλιση του κόστους σπουδών στις πλάτες των φοιτητών.

Όσον αφορά την εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων, κεντρική πολιτική κατεύθυνση της κυβέρνησης είναι να συμπιεστούν όλα τα δικαιώματα «προς τα κάτω», κάθε απόφοιτος να έχει ακόμα λιγότερα. Και όχι να «αναβαθμίσει» τα ιδιωτικά κολλέγια και να «χαρίσει» επαγγελματικά δικαιώματα στους απόφοιτους αυτών των σχολών. Αυτό είναι που απαιτεί η αγορά εργασίας που έχει διαμορφωθεί, ανασφάλιστη και ελαστική, με εργαζόμενους με σκυμμένο το κεφάλι. Επιπλέον, η προσθήκης της φράσης «και τρίτων χωρών», δηλαδή εκτός ΕΕ, είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τα πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Στόχος τους είναι η σύνδεση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων των δύο χωρών για την προσαρμογή των ελληνικών πανεπιστήμιων όχι μόνο στα ευρωπαϊκά πρότυπα αλλά και σε αυτά των ΗΠΑ και φυσικά η ενίσχυση της παρέμβασης του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού σε όλα τα επίπεδα. Άλλωστε, δεν ήταν λίγες οι συναντήσεις που έκανε η υπ. Κεραμέως με εκπροσώπους των ΗΠΑ, τόσο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού όσο και με αφορμή την επίσκεψη Πομπέο στην χώρα.

Η εναντίωση των φοιτητών σε αυτή την τροπολογία, δηλαδή στην εξίσωση των πτυχίων, οφείλει να έχει χαρακτήρα ανάδειξης των παραπάνω ζητημάτων. Πρώτα από όλα της εναντίωσης στα δίδακτρα, στην εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων και στο πετσόκομμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Επιπλέον είναι σημαντικό να ξεκαθαριστεί ότι οι φοιτητές των ΑΕΙ, των κολλεγίων και των ξένων πανεπιστημίων, μαζί με τους μαθητές έχουν κοινή πάλη να διεξάγουν για το δικαίωμα στις δωρεάν σπουδές. Έχουν να παλέψουν με στόχο όλη η νεολαία να έχει ελεύθερη πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, χωρίς ταξικούς φραγμούς και αποκλεισμούς. Έχουν να παλέψουν τα πτυχία να μην είναι κουρελόχαρτα ή άλλο ένα χαρτί στον ατομικό φάκελο προσόντων του καθενός, αλλά να κατοχυρώνουν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα για να μπορεί ένας νέος άνθρωπος να βρει δουλειά σε αυτό που σπούδασε και να μην είναι έρμαιο στις ορέξεις του εργοδότη του.

Με αφορμή αυτή την τροπολογία έχει ανοίξει μία συζήτηση στην αριστερά η οποία είναι αποπροσανατολιστική για το φοιτητικό κίνημα και διασπαστική για το κίνημα της νεολαίας. Αποπροσανατολιστική γιατί το θέμα με την συγκεκριμένη τροπολογία δεν είναι αν «υποβαθμίζονται» τα πτυχία των ΑΕΙ, αν τα προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ είναι πιο ολοκληρωμένα στο περιεχόμενο της παρεχόμενης γνώσης, αν τα κολλέγια έχουν ελλιπή προγράμματα σπουδών και παρέχουν εξειδικευμένη κατάρτιση. Αλλά το ζήτημα είναι πού στοχεύει αυτή η τροπολογία, όσον αφορά τον δωρεάν χαρακτήρα των σχολών. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και ο πρύτανης τους ΑΠΘ, Παπαϊωάννου, θεωρεί «κενό» της τροπολογίας ότι «τα κολλέγια δεν περνάνε από κάποια αξιολόγηση ή πιστοποίηση όπως περνάνε όλα τα δημόσια πανεπιστήμια» και όπως υπογραμμίζει «αυτό είναι το βασικότερο όλων». Είναι, όμως, και διασπαστική γιατί η νεολαία είτε σπουδάζει σε ΑΕΙ, είτε σπουδάζει σε κολλέγια έχει να υπερασπιστεί από κοινού το δικαίωμά της στις δωρεάν σπουδές και στην εργασία. Το αίτημα που έχει ακουστεί στα φοιτητικά αμφιθέατρα από τις αριστερές παρατάξεις για «κατάργηση των ΚΕΣ και των κολλεγίων» φέρνει σε σύγκρουση τους φοιτητές των ΑΕΙ με τους φοιτητές των κολλεγίων. Αφήνει ξεκρέμαστους τους φοιτητές των κολλεγίων στο ενδεχόμενο υλοποίησής του και τους φέρνει σε αντιπαράθεση και ανταγωνισμό με την νεολαία των πανεπιστημίων.

Μαζί με τα παραπάνω είναι επιτακτική ανάγκη στα φοιτητικά αμφιθέατρα να αναδειχθούν συνολικά οι στοχεύσεις της κυβέρνησης και του υπουργείου παιδείας για την εκπαίδευση, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια. Δηλαδή να αποκαλυφθεί ότι θέλουν να φτιάξουν να μία εκπαίδευση για «λίγους και εκλεκτούς» που τα παιδιά από τις φτωχές και λαϊκές οικογένειες θα αποκλείονται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση ή, ακόμα πιο νωρίς, δε θα συνεχίζουν στο λύκειο. Να αποκαλυφθεί ότι αυτό που ονομάζουν «σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας» δεν είναι τίποτα άλλο από το χτύπημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων όλων των αποφοίτων και την προετοιμασία και την εμπέδωση στη νεολαία του εργασιακού μεσαίωνα που η σημερινή και η προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν διαμορφώσει.

Αναζήτηση

Κατηγορίες