Γενικό ξεπούλημα στη Θεσσαλονίκη: ΕΥΑΘ – ΕΛΒΟ – ΟΛΘ
2 Ιουνίου, 2017Ελλάδα, Επιλεγμένα Άρθραadmin

Σε γενικό ξεπούλημα των πάντων προχωρά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στη Θεσσαλονίκη. Έτσι, μετά το αεροδρόμιο «Μακεδονία» που κατέληξε στη γερμανική FRAPORT σειρά πήραν τώρα η ΕΛΒΟ, η ΕΥΑΘ κι ο ΟΛΘ.

ΕΛΒΟ

Η ΕΛΒΟ είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία οχημάτων στην Ελλάδα, που κατασκευάζει λεωφορεία και στρατιωτικά οχήματα και αναλαμβάνει κάθε είδους επισκευή και συντήρησή τους. Βρίσκεται εδώ και 2 χρόνια σε καθεστώς «ειδικής εκκαθάρισης». Αυτό σημαίνει πάγωμα κάθε δραστηριότητας, καμιά συμμετοχή σε διαγωνισμό για ανάληψη έργων, πάγωμα κρατικής και τραπεζικής χρηματοδότησης για κεφάλαια κίνησης και άρα αργό στραγγαλισμό και απαξίωση, έτσι ώστε να ξεπουληθεί με ευτελές τίμημα. Έτσι φτάσαμε στην τελευταία προκήρυξη διαγωνισμού (15/05/2017) από τον εκκαθαριστή (την εταιρεία Ernst & Young) όπου η τιμή εκκίνησης ορίζεται στα 10 εκατ. ευρώ! Όσο δηλαδή κοστίζει στο δημόσιο η επισκευή 5-6 αρμάτων μάχης!

Νομίζουμε πως είναι περιττό να υπενθυμίσουμε πως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έως πρόσφατα απέκλειε κάθε ενδεχόμενο πώλησής της, λόγω του στρατηγικής σημασίας χαρακτήρα της. Μάλιστα προεκλογικά έταζε στους εργαζόμενους πως θα τους βγάλει από το καθεστώς «ειδικής εκκαθάρισης». Αλίμονο, όμως, τώρα τους απειλεί με οριστικό κλείσιμο σε περίπτωση που δεν πωληθεί και μάλιστα τους έχει και 3 μήνες απλήρωτους!

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή τη φορά στο σφυρί βγαίνουν το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της ΕΛΒΟ, από τις οικοπεδικές εκτάσεις μέχρι τα κτήρια, τον διακριτικό τίτλο ΕΛΒΟ, τις κατοχυρωμένες ευρεσιτεχνίες αλλά και ό,τι υπάρχει στο ταμείο της εταιρείας (το κράτος οφείλει στην εταιρεία 7,2 εκατ. ευρώ για παραγγελίες οχημάτων που έχουν παραδοθεί εδώ και χρόνια!).

Τέλος, για να βγαίνουν και τα ανάλογα συμπεράσματα, να σημειώσουμε ότι αυτοί που ετοιμάζονται να αγοράσουν (στο τζάμπα) την ΕΛΒΟ είναι οι Γερμανοί της «Κράους Μάφεϊ»!

ΕΥΑΘ

Φυσικά και το νερό της πόλης, η ΕΥΑΘ, που ήταν πάντα κερδοφόρα επιχείρηση, δεν εξαιρείται από το ξεπούλημα. Με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου του 4ου μνημονίου, η ΕΥΑΘ εισάγεται στο νέο Υπερταμείο ιδιωτικοποιήσεων και αναζητείται αγοραστής για το 23% της εταιρείας! Μαζί με το 23% παραχωρείται στον ιδιώτη και το μάνατζμεντ!

Για άλλη μια φορά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ «ξεπέρασε» τον εαυτό της. Όχι μόνο ξέχασαν οι κυβερνητικοί πραιτοριανοί τις «δηλώσεις» που κάνανε την περίοδο του δημοψηφίσματος για το νερό πριν 3 χρόνια, αλλά σπεύδουν να ξεπουλήσουν στο Υπερταμείο την ΕΥΑΘ παρά τους τυπικούς περιορισμούς εξαίρεσής της που είχαν θεσπισθεί παλιότερα (απόφαση 1906/2014 του ΣτΕ). Όχι ότι έχουμε καμιά αμφιβολία για το πόσο γρήγορα αλλάζουν οι δικαστικές αποφάσεις όταν προστάζουν τα συμφέροντα των ιμπεριαλιστών – συγνώμη «δανειστών».

Εδώ οι υποψήφιοι αγοραστές φημολογείται ότι είναι γαλλικής προέλευσης VEOLIA, SUEZ και εγχώριοι κεφαλαιοκράτες (ΑΚΤΩΡ). Για να αντιληφθούμε όμως το μέγεθος του ξεπουλήματος, το λόγο έχουν οι αριθμοί: η αξία του 23% της ΕΥΑΘ ΑΕ, σύμφωνα με τη σημερινή τιμή της μετοχής, εκτιμάται στα 30-35 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία έχει ετήσια κέρδη κοντά στα 14 εκατομμύρια και πάνω από 50 εκατ. αποθεματικά.

ΟΛΘ

Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, στο λιμάνι της συμπρωτεύουσας, το ξεπούλημα του ΟΛΘ χαρακτηριζόταν «εθνικό και οικονομικό έγκλημα» από τον ΣΥΡΙΖΑ το 2014! Σήμερα όμως είναι μια «οικονομικά επωφελής συμφωνία»!

Ήδη ο διαγωνισμός που διενέργησε το ΤΑΙΠΕΔ έχει δώσει το 67% των μετοχών του ΟΛΘ στην κοινοπραξία DIEP, Belterra Investments Ltd, Terminal Link SAS. Η τιμή πώλησης καθορίστηκε –εδώ και αν έχει πλάκα- στα 232 εκατ. ευρώ. Πίσω από την κοινοπραξία υπάρχει μια συνεργασία κεφαλαίων όπου το 50% ανήκει σε γερμανικό fund (DIEP), το 35% σε εταιρία γαλλικών και κινεζικών συμφερόντων (Terminal Link SAS) και το 15% σε εταιρία συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη (Belterra) (τα ανερχόμενα νέα τζάκια επιχειρηματιών που δείχνουν ιδιαίτερη εύνοια στον ΣΥΡΙΖΑ).

Οι γερμανο-γάλλοι νέοι ιδιοκτήτες απέκτησαν το λιμάνι μόνο με 232 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που ο ΟΛΘ έχει ήδη 80 εκατ. χρηματικά διαθέσιμα, 76 εκατ. αποθεματικά και μηδενικές δανειακές υποχρεώσεις. Ενώ τα καθαρά κέρδη πέρυσι ανήλθαν στα 25 εκατ. ευρώ προ φόρων και μόνο τα τελευταία 3 χρόνια είχε κέρδη 80 εκατ. ευρώ. Συνολικά βέβαια πρέπει να ειπωθεί πως η κεφαλαιακή αξία του λιμανιού υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, περίπου 160 εκατομμύρια παραδόθηκαν στους ληστές-«επενδυτές». Ή, αλλιώς, θα δώσουν για την αγορά του ΟΛΘ μόνο 70 εκατ. ευρώ!

Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως για τα 180 εκατ. ευρώ που προβλέπονται στη σύμβαση για επενδύσεις και έργα εκσυγχρονισμού, αυτά θα γίνουν εάν κι όταν θέλει ο επενδυτής, καθώς δεν υπάρχει ρήτρα διασφάλισης!

Μπορεί η γενικότερη κατάσταση του κινήματος να μην ευνοεί τις μαζικές αντιδράσεις που θα βάλουν φρένο και σε αυτά τα ξεπουλήματα, αλλά μπαίνουν όμως –κι αυτά- στο «γενικό λογαριασμό» που πρέπει να κρατήσει ο λαός. Μακριά από αυταπάτες για δικαστικές αποφάσεις και νέους σωτήρες που θα λύσουν τα προβλήματα… στις επόμενες εκλογές. Η προσπάθειά μας πρέπει να είναι στην κατεύθυνση να δημιουργήσουμε όρους αναγέννησης και ανάταξης των λαϊκών δυνάμεων που θα λογαριαστούν με τα ξένα αρπακτικά και τα ντόπια σαπρόφυτα.

Χ.Γ.

Αναζήτηση

Κατηγορίες